Geen categorie

Het juiste materiaal en hoe onderhouden?

Mag je zadelhoogte van racefiets overzetten op MTB?
Deze periode wordt de racefiets massaal ingeruild voor de mountainbike, maar vaak wordt dan niet al te veel aandacht geschonken aan de afstelling van die ‘winterfiets’. Dat kan dan bijvoorbeeld weer leiden tot rugpijn. Onder andere de zadelhoogte kan daarvan de oorzaak zijn …

VRAAG: Ik zit goed op mijn koersfiets en heb dezelfde zadelhoogte ingesteld bij mijn mountainbike, maar daarop krijg ik na twee uur last van mijn rug. Waaraan kan dit te wijten zijn? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op beide fietsen even comfortabel zit?

EERSTE HULP BIJ RUGPROBLEMEN EN ZADELAFSTELLING

Energy Lab-bikefitter Kobe Verstraeten: “Eerst en vooral is het belangrijk om te benadrukken dat de zadelhoogtes van een racefiets en een mountainbike niet perfect overeenstemmen. De zadelhoogte die je op je racefiets hanteert, is dus niet noodzakelijk de ideale zadelhoogte voor een mountainbike. Behalve de cranklengte (vaak net iets langer) verschilt immers ook de houding van de romp in beide situaties. Op een racefiets ligt je zwaartepunt meer naar voren en staat je stuur lager omwille van de aerodynamica, terwijl je op een mountainbike rechter moet zitten om schokken te kunnen opvangen en wendbaarder te zijn. Dit maakt dat ook je bekkenpositie anders is, wat dan weer een belangrijke impact heeft op de zadelhoogte en -positie.”

“Een racefiets en een mountainbike hebben dus elk een eigen afstelling nodig. Een algemene leidraad die je indachtig kan houden, is dat een mountainbikezadel doorgaans 5 à 10 millimeter lager staat dan het zadel van een racefiets – al is dat natuurlijk afhankelijk van individuele lichaamskenmerken en voorkeuren. Als je problemen blijft ondervinden, opteer je best voor een professionele bikefit.”

“Het is echter niet gezegd dat rugproblemen rechtstreeks verband houden met je zadelhoogte. De aard van de ondergrond en/of het parcours kunnen eveneens een rol spelen. Als je bijvoorbeeld moet zwoegen om steile, modderige hellingen over te geraken, zal je je rug meer belasten. Ook een eventuele medische voorgeschiedenis kan je natuurlijk parten spelen. In dat geval kijk je beter uit naar een iets ‘zachtere’ mountainbike die schokken al gedeeltelijk opvangt, zoals een full-suspension.”

Je kan je fiets ook op milieuvriendelijke wijze onderhouden
Hoe kan je je fiets op een ecologische manier onderhouden? Of anders gezegd: bestaan er biologisch afbreekbare varianten of ecologische uitgaves van kettingreiniger, smeermiddelen, sprays en dergelijke, die het milieu dus minder of niet belasten wanneer ze in de riolering of de natuur terechtkomen?

Na een deugddoende rit kom je thuis met een fiets die haast onherkenbaar is geworden. Het frame is versierd met slijk en de aandrijving bedolven onder een stevig laagje modder of opgespat vuil. Je grijpt naar een bus kettingreiniger en brengt het goedje rijkelijk aan op de ketting, derailleur en tandwielen. Kettingreiniger is een sterke substantie, want ze moet het vuil en vet van alle draaiende onderdelen kunnen losweken. Sommigen gebruiken hiervoor ontvetter, maar vaak zie je ook wasbenzine of remmenreiniger de revue passeren. Een groot aantal van die producten bevat detergenten die het milieu kunnen schaden. Maar omdat de concentraties meestal relatief laag zijn, worden de detergenten afgebroken door microben. Als de ontvetters fosfaten bevatten, is het echter een ander verhaal. Wanneer die in beken of meren terechtkomen, kunnen ze voor eutrofiëring zorgen, waarbij de fosfaten dienstdoen als meststof die de groei van bacteriën en algen in het water bevorderen. Gelukkig is dit enkel het geval als je de gebruikte stof rechtstreeks loost in de natuur. Giet je gebruikte sopjes dus niet in het beekje achter je huis, maar in de riolering.

Na de ontvetter volgt uiteraard de smeerfase, kwestie van alles opnieuw soepel te laten draaien. Let hierbij goed op of je kettingsmeermiddel geen milieuvervuilende middelen bevat. Het belangrijkste hierbij is het bestanddeel PTFE, ook wel Teflon genoemd. Deze stof zorgt voor heel weinig wrijving, waardoor ze ideaal is voor tandwielen en kettingen. Tijdens je fietsrit verliezen je ketting en tandwielen echter kleine deeltjes van de gebruikte olie of wax. Die komen in de natuur terecht en kunnen schade aanrichten. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met de biologische afbreekbaarheid van je reinigingsproducten.

Dat steeds meer fietsers om de natuur en het milieu geven, is ook fabrikanten van fietsreinigingsproducten niet ontgaan, want er bestaan heel wat ecologisch verantwoorde ontvetters en sprays. Tal van merken claimen biologisch afbreekbare producten in hun gamma te hebben, maar soms bevatten ze toch nog PTFE. Check dus zeker het etiket om na te gaan of ze geen fosfaten of PTFE bevatten, wat overigens geen nadelige gevolgen hoeft te hebben voor hun goede werking. We hebben zelf een biologisch afbreekbare kettingwax getest, en die presteerde uitmuntend. Je fiets op milieuvriendelijke en doeltreffende manier onderhouden: het kan!

KOOPTIPS: BIOLOGISCH AFBREEKBAAR EN FOSFAATVRIJ

– Squirt: Bio Bike Concentrate (ontvetter), Foam Bike Cleaner (fietsshampoo), Lube Wax & Low Temperature Wax (smeermiddel)
– Cyclon: Bionet Chain Cleaner (ontvetter)
– WPL: Bio-Solvent Degreaser (ontvetter), Bio Bike Wash (fietsshampoo), Dry Chain Lube & Wet Chain Lube (smeermiddel)
– Green Oil: Clean Chain Degreaser Jelly (ontvetter), Green Clean (fietsshampoo), Dry Chain Wax & Wet Chain Lube (smeermiddel)
– Pedro’s: Degreaser 13 (ontvetter), Green Fizz Foaming Bike Wash (fietsshampoo)
– Futurum: Bike Shampoo
– Xand: Ontvetter, Handzeep
– SKS: Wash Your Bike (reiniger)

Dit artikel verscheen eerder in cycling.be magazine

Wat is de perfecte afmeting voor mijn fiets

Als je op zoek bent naar een nieuwe fiets, ga je een aantal stappen af. Misschien is de eerste wel of je de fiets mooi vindt. Of je laat je leiden door de prijs en de onderdelen die erop zitten. Maar uiteindelijk moet het (natuurlijk) neerkomen op hoe de fiets rijdt. En dan speelt de geometrie een grote rol. En twee van die geometriecijfers: de stack en reach vertellen veel over je houding op de fiets. Maar wat betekent het nou precies? En wat zegt het over je houding op de fiets? Dat gaan we nu voor je uitleggen.

Wat is Stack?

Kortgezegd is de stack de verticale afstand tussen het bracket en de bovenkant van de balhoofdbuis. Deze korte definitie is voldoende om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken, want alle fietsfabrikanten gebruiken dezelfde meetpunten.

Wat is de stack op een racefiets

Maar als je het wilt opmeten dan moet de definitie wat preciezer: de stack is de verticale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis. Hele mond vol dus! Neem vooral de afbeelding erbij.

Wat is Reach?

Ook voor de reach is er een korte definitie: de horizontale afstand tussen het bracket en het middelpunt van de balhoofdbuis. Ook dit kun je gebruiken om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken.

Wat is de reach op een racefiets

Wil je het opmeten dan heb je weer een preciezere definitie nodig: de reach is de horizontale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis.

Maar wat zegt het nou

En wat zegt de stack en reach dan? Als eerste geeft de stack een indicatie over hoe diep je op een fiets zit. Het geeft aan hoe hoog of laag je stuur komt. De reach geeft juist weer een indicatie over hoe gestrekt je op een fiets zit. Het geeft aan op hoeveel afstand je stuur komt te zitten. Samen geven ze een indicatie over hoe je op de fiets zit. Je kunt in principe vier verschillend combinaties maken: hoog en kort, hoog en lang, laag en kort of laag en lang.

De stack en reach op een racefiets

Het zegt niet alles

De stack en reach geven info over het frame, maar zijn niet alléén bepalend voor je zitpositie. Want je snapt dat je met een langere of kortere stuurpen speelruimte hebt op je houding. En een stapel spacers onder je stuurpen zorgt er weer voor dat je veel hoger komt te zitten, dan wanneer je stuurpen vlak boven het balhoofd zit (slam that stem!). Dit zijn echter ook aanpassingen die het rijgedrag van de fiets kunnen beïnvloeden.

Als de balhoofdbuis nog niet is afgezaagd, of niet helemaal, kan je nog een beetje met spelen met de spacers.

Ook aan de achterkant zit er nog speling: met een zadelpen zonder of met setback verleng of verkort je ook de zitpositie. Dat gebeurt natuurlijk al eerder met de hoek van staande buis. Een luie hoek van de staande buis zorgt ervoor dat je verder achter het bracket komt te zitten, maar verlengt ook je zitpositie. Een steile staande buis zet je juist meer naar voren.

Bij de zadelpen is nog speelruimte die ook invloed heeft op de zithouding.

Maar er is altijd maar beperkte speelruimte. Een stuurpen van twintig centimeter bestaat niet. En een hele stapel spacers onder je stuur is ook niet slim. Bovendien, en misschien wel belangrijker, gaat het hier om contactpunten die direct invloed hebben op je houding en daarmee een negatieve invloed kunnen hebben. Hierdoor kan je bijvoorbeeld minder vermogen leveren, maar het kan ook resulteren in vervelende blessures.

Verschillen tussen type fietsen

Om een gevoel te krijgen van welke stack en reach bij een bepaald type fiets hoort hebben we de gemiddeldes van een aantal fietsen in de middenmaat 56 centimeter genomen. Voor de weg heb je grofweg drie type racefietsen: een aeroracer, een endurance racer en de allround lichtgewicht racefiets. De off-road fietsen (cross en gravel) hebben dit onderscheid feitelijk ook.

De aeroracer heeft met een reach van 39,6 cm en een stack van 55,9 cm duidelijk de meest gestrekte en diepe zit. Logisch als aerodynamica het uitgangspunt is.

Een aeroracer met een langere, diepe zit.

De allround racefiets zit weer iets relaxter met een gemiddelde reach van 39,0 cm en een stack van 57,1 cm.

Allround en licht is iets korter en hoger dan de aeroracer

De endurance racefiets waar comfort en lange afstanden van belang zijn heeft de kortste reach met gemiddeld 38,2 cm en stack met 59,5 cm.

Een endurance racer met een hoge voorkant.

Als we kijken naar de off-road racefietsen: de crosser en de gravelbike. Zie je dat de crosser met een reach van 38,9 en een stack van 57,6 cm een korte diepe agressieve zit heeft. Bij de gravelbike zit je relaxter met een reach van 38,6 en een stack van 59,7.

Een gravelracer met een kortere, hoge zit.

Als je een fiets uit gaat zoeken dan moet je natuurlijk altijd naar jouw maat kijken, want dat zeggen deze cijfers natuurlijk niet. Maar de gemiddeldes geven je inzicht over wat voor zitpositie bij een bepaald type fiets hoort.

Conclusie

Stack en reach staan altijd tussen de geometriecijfers van de fietsen. En ook al zegt het niet alles, het geeft wel een snelle indicatie over wat de zit op je nieuwe fiets zal zijn. Je kan de stack en reach van je huidige fiets gebruiken om te vergelijken. Wil je straks juist dieper zitten of iets rechter op? Testrijden is natuurlijk altijd verstandig om te doen, maar zo kun je thuis al vast een voorselectie maken. Dat maakt de keuze later al weer een stuk makkelijker.

Schwalbe maakt de Addix-compounds ‘Super’’ tags
Twee jaar geleden introduceerde Schwalbe de nieuwe Addix-compounds voor de MTB-banden en nu worden die gecombineerd met vijf duidelijk te onderscheiden karkassen die toegespitst zijn op één bepaald inzetgebied, van crosscountry tot downhill. En ja, er zijn varianten met lichtbruine flanken.

Nadat Schwalbe twee jaar geleden de nieuwe Addix MTB-compounds introduceerde, worden nu vijf innovatieve karkasconstructies gelanceerd – zonder compromissen uitgedifferentieerd naar toepassingsgebied en duidelijk herkenbaar aan de namen: Super Downhill, Super Gravity, Super Trail, Super Ground en Super Race.

Seizoen na seizoen wordt men steeds enthousiaster over het mountainbiken. Elke rijder beleeft het MTB-avontuur op zijn of haar eigen manier met verschillende eisen en ambities. Daarom zijn mountainbikes gespecialiseerder dan ooit tevoren, van lichte cross country Racebikes en Trailbikes tot aan Downhill-Racebolides, met en zonder elektrische aandrijving. De ontwikkelingen verlopen steeds dynamischer en de differentiatie in de MTB wereld neemt toe: “Daarom hebben we elke bandconstructie geanalyseerd op basis van inzetscenario’s en hebben talloze ontwikkelingsuren en tests op losgelaten om de ontwerpen tot in de kleinste details te optimaliseren”, zegt Carl Kämper, productmanager MTB bij Schwalbe. Zo ontstaan baanbrekende bandconstructies, die stuk voor stuk perfect voldoen aan de meest uiteenlopende eisen.

De vijf nieuwe constructies vormen de meest recente stap in de evolutie van de Evolution Line van Schwalbe. “Het karkas bepaalt samen met het rubbermengsel en het profiel de eigenschappen van de band, eigenlijk net als bij het skelet van mensen. Je kunt de constructie niet zien, maar deze ondersteunt het geheel en houdt alles bij elkaar. Het karkas heeft dus heel veel invloed op de rijeigenschappen en definieert de performance, de lekbestendigheid en het gewicht van de band. Het is dan ook erg belangrijk om op een karkas met de juiste specificaties voor het bedoelde gebruik te rijden”, aldus Carl Kämper. “Het beste profiel en de optimale rubbersamenstelling hebben weinig zin als het karkas er niet perfect bij past.”

VLAG DEKT DE LADING

Je ziet meteen aan de naam welke versie van het nieuwe vijftal karkassen het best past bij jouw manier van rijden. Carl Kämper: “We brengen regelmatig innovaties uit, en krijgen daar veel vertrouwen en feedback van de MTB-community voor terug. Een van de dingen die duidelijk werden tijdens gesprekken met mountainbikers en de vakhandel, was dat men liever een zelfverklarend, toepassingsgeoriënteerd systeem heeft dan te moeten kiezen uit EPI-waarden of weefseltypen van de karkassen. Nu kunnen ook beginners snel en eenvoudig het karkas vinden dat ze nodig hebben, of ze nu op zoek zijn naar downhill-, trail- of racebanden.”

Met de invoering van de nieuwe karkassen zijn nu alle MTB-banden in de Evolution Line Tubeless Easy.

Super Downhill – stabiel zonder compromissen:
Voor de moedigste en agressiefste rijders, voor wie geen sprong te bruut, geen afdaling te steil, geen hindernis te ruig is. Super Downhill staat als geen andere constructie voor compromisloze stabiliteit en prestaties, gemaakt voor het wereldkampioenschap Downhill. Zes karkaslagen beschermen het loopvlak ook bij zeer lage luchtdruk. De zijwanden zijn door een combinatie van vier karkaslagen en een laag SnakeSkin-weefsel zeer goed beschermd tegen insnijdingen en lekrijden. Een nieuw ontworpen Apex beschermt tegen stootlek en vergroot de stijfheid van de wangen.

Super Gravity – onverwoestbaar met maximale souplesse:

Null

Daar waar alleen de besten zich wagen, waar het uiterste wordt gevraagd van rijder en materiaal, waar bikes een maximale veerweg hebben – dat is het terrein van de Super Gravity-banden. Een extreem stabiele constructie met vier karkaslagen plus SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel, beschermt het loopvlak en de zwaarbelaste zijwanden. Net als bij de Downhill-versie zorgt een gemodificeerde Apex voor meer stijfheid van de wangen en biedt bescherming tegen stootlekken. Toch blijft de band door de gecombineerde turn-up-constructie flexibel om een soepel rijgevoel te bieden.

Super Trail – het multitalent:
Bijna zo veelzijdig als een multitool: het inzetbereik van Super Trail varieert van intensieve All Mountain- en Trailritten tot aan Enduro. De robuuste constructie – twee karkaslagen in de zijwand, drie onder het loopvlak – combineert een relatief laag gewicht met een lage rolweerstand met hoge tractie in bochten en een grote lekbestendigheid. SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel en een Apex bieden extra bescherming.

Super Ground – opgaan in de flow:
Deze banden voelen zich thuis in elk terrein, of je nu een vloeiende trail volgt of een lange tocht maakt. De Super Ground garandeert de rijder een ultiem samenspel van lekbestendigheid, licht gewicht en optimale roleigenschappen. De drie karkaslagen onder het gehele loopvlak en SnakeSkin-weefsel dat van hiel tot hiel loopt zorgen voor een nauwkeurig afgestemde balans van betrouwbaarheid en gewicht.

Super Race – snelheid met souplesse: 
In geen enkele andere discipline ligt de focus zo extreem op rolweerstand en gewicht als in Cross Country en Marathonwedstrijden. Met de nieuwe Super Race-constructie zetten wij de norm op het gebied van soepelheid – geen ander karkas rolt zo zijdezacht over de ondergrond en biedt tractie als Super Race. De Turn-up-constructie kenmerkt zich als lichte materiaalmix door de twee karkaslagen en RaceGuard-anti-leklaag onder het loopvlak en met drie karkaslagen in de zijwand die bescherming bieden tegen insnijdingen en stootlekken.

BEKENDE NAMEN VERNIEUWD

Null

In het kader van de huidige innovatieslag kregen twee legendarische banden van Schwalbe een compleet nieuw profiel: Nobby Nic en Big Betty. De derde generatie van de Nobby Nic, de lichte ‘allgrounder’, biedt nog meer prestaties voor zijn unieke toepassingsspectrum: tour, all-mountain, trail, down country en cross country. Schwalbe heeft de band voorzien van een agressief profiel met geprononceerde en aanmerkelijk stabielere schoudernoppen. Hiermee is tot in het uiterste een precieze besturing mogelijk. Alles bij elkaar zorgt het nieuwe profiel voor meer dynamiek bij het accelereren en remmen en voor meer zijwaartse grip. Daarnaast is de zelfreiniging aanmerkelijk verbeterd voor nog betere prestaties, ook in natte omstandigheden. De schare fans van deze band hebben de keuze tussen de Super Trail-constructie met Addix Soft en de Super Ground-constructie met Addix Speedgrip.

Ook Big Betty kreeg een make-over van Schwalbe. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had deze band een cultstatus gekregen. Nu komt ze terug – met extra dikke schoudernoppen, lange, goed ondersteunde remkanten en een uitstekende zelfreiniging. Verkrijgbaar als Super Downhill– en Super Gravity-constructie met Addix Ultra Soft– of Soft-compound. Downhill World Cup-rijder Nina Hofmann testte de prototypes maandenlang en was enthousiast: “De extra dikke schouderblokken geven enorm veel grip in bochten. Door de plaatsing van de middennoppen rolt de band enerzijds superlicht en biedt zij anderzijds samen met de extra ondersteunde remkanten een maximaal remvermogen. Mijn ideale downhill-combinatie is de Big Betty op het achterwiel en de Magic Mary voorop geworden!”

Schwalbes nieuwe generatie van de Nobby Nic en Big Betty en de MTB-banden van de Evolution Line met de nieuwe Super-karkasconstructie zijn vanaf najaar 2020 verkrijgbaar bij de MTB-specialist. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering en afmetingen van 59,90 tot 67,90 euro.

Getest: 15 fietshelmen uit alle prijscategorieën

Een helm is noodzaak, dat zeiden we al eerder. Een helm is echter ook een accessoire, een item dat er best een beetje fraai uit mag zien. En daarnaast is het van belang dat een helm goed zit, makkelijk afgesteld kan worden, niet te zwaar op je hoofd drukt en de nodige verkoeling geeft op warme dagen.

De afgelopen maanden hebben wij 15 fietshelmen getest. Gelukkig betekende dit testen niet dat we de beschermingsaspecten van de helmen hebben uitgeprobeerd, want we zijn gewoon op onze fiets blijven zitten. Voor alle helmen geldt echter dat ze voldoen aan strenge Europese regelgeving omtrent veiligheid. Hieronder vind je in willekeurige volgorde helmen onze bevindingen over 15 helmen uit alle prijscategorieën.

Gebruik je kop – helm op
door Bicycling NL

ABUS AirBreaker – € 249

ABUS is al meerdere jaren vaste partner van Team Movistar. Iemand als Alejandro Valverde zien we dan ook al een aantal jaren rondrijden met de ABUS AirBreaker. Deze helm heeft voor 95% hetzelfde silhouet als de iets oudere GameChanger. Daar hoefde blijkbaar niets aan te verbeteren volgens de ingenieurs. Waar de GameChanger als aerohelm zijn werk doet, is de AirBreaker juist bedoeld voor omstandigheden waarbij veel ventilatie én laag gewicht van belang zijn. De helm is dus niet alleen bomvol ventilatiesleuven, maar er is vooral veel weggelaten. Een helm in maatje S tikt dus maar 200 gram aan.

abus gamechanger
Pim Verhoeven

De helm heeft een inwendige constructie die de naam ActiCage Lite kreeg. Deze kunsstof kooi houdt de helm bij impact bijeen en geeft daarbij de mogelijkheid om iets meer EVS-materiaal weg te laten. Vanzelfsprekend zonder in te boeten aan veiligheid. Aan de achterzijde van je hoofd vind je het Zoom Ace Fit-systeem. Het komt erop neer dat je de helm met 12 standen goed op je achterhoofd kunt positioneren en een goed te bedienen draaiwieltje de spanning trapsgewijs aanpast. Ook is er een riante uitsparing voor rijders met lang haar. Verder zien we een Lens Port aan zowel de voor- als achterzijde van de helm. Hiermee kun je eenvoudig je fietsbril kwijt.

De AirBreaker heeft een adviesverkoopprijs van 249,95 en is verkrijgbaar in de maten S, M en L. Ook in kleurstelling heeft Abus volop keuze gegeven met 12 verschillende kleuren waaronder de Movistar Edition. Een uitgebreide review van de ABUS AirBreaker vind je hier. Geef je liever iets minder geld uit, dan kan je ook de gloednieuwe ABUS Stormchaser overwegen.

BBB Maestro & Maestro MIPS – € 99 / € 129

De BBB Maestro en de Maestro MIPS zijn beide typische BBB helmen. Het Nederlandse merk speelt het keer op keer klaar om een heel goed product voor relatief weinig geld neer te zetten. Dit is dan ook niet anders met de Maestro. Voor € 99,95 heb je al een mooi ogende helm met een uiterst fijne pasvorm. De Maestro is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren waaronder rood, zwart, wit en neon geel. De MIPS variant is verkrijgbaar in mat wit, mat zwart en mat neon geel. De Maestro MIPS is verkrijgbaar voor € 129. In verhouding met vergelijkbare helmen van andere merken een koopje.

bbb maestro mips
Stef Habets

De Maestro is makkelijk af te stellen wanneer je hem uit de doos haalt. Je hebt de mogelijkheid om het bandje af te stellen bij je kin en je oren. Ook kun je middels het Omega retentiesysteem de pasvorm makkelijk aanpassen. Met de draaiknop aan de achterzijde kun je de omtrek van de helm verkleinen en vergroten. Ook kun je de draaiknop in hoogte aanpassen waardoor de situering op je achterhoofd met ongeveer 3 cm kan verschillen. Dit zorgt ervoor dat de BBB Maestro voor elk hoofd geschikt is. De padding is uitneembaar en uitwasbaar en de helm is zeer compact waardoor hij ondanks de vele luchtgaten toch aerodynamisch is. Zelfs op de warmste dagen zorgt de helm ervoor dat je het hoofd koel kunt houden. De MIPS variant weegt 295 gram maar zit als een zonnetje. Met de Maestro ga je stijlvol, comfortabel en met een gevulde portemonnee de weg op.`

Lazer Genesis – € 219

De lichtste helm die Lazer ooit gemaakt heeft, is met een maatje small slechts 189 grammetjes en het model in medium dat wij testten is met precies 200 gram (zelf gewogen) een uiterst licht helmpje te noemen. Prettig, want door de zeer goed ventilerende luchtkanalen heb je haast niet het gevoel alsof je een helm op hebt.

lazer genesis review
Pim Verhoeven

Wie voor het eerst een helm opzet van Lazer moet even zoeken naar het systeem om de helm goed af te stellen. Het wieltje waarmee je dat doet zit namelijk niet op je achterhoofd aan de achterkant van de helm, maar bovenop. Het zogenaamde Advanced Rollsys System (ARS) dat de hoofdmand (= riempje waarmee je er voor zorgt dat de helm goed rond je hoofd zit) vind je dus bovenop. Met het kleine geribbelde wieltje stel de helm in en het achterste deel van de helmmand is te verstellen zodat hij ook goed stevig rond je achterhoofd zit. Het ARS-systeem, is een mooie vinding, maar het werkt niet altijd even soepel. Als je er iets te hard op duwt, dan rolt hij niet meer makkelijk en soms stagneert dat zelfs een beetje. Jammer, want voor de rest is dit écht een helm die je graag wil hebben.

De Lazer Genesis is elegant, ventileert als een dolle en wordt geleverd met een zogenaamde aeroshell; een soort kapje dat er precies overheen past waardoor je de helm met één klik veranderd in een aerohelm. Ook doet dit perfect dienst bij slecht weer, dan werkt het als een regenkapje. Zonder deze aeroshell belooft Lazer zelfs dat de helm 8% meer ventilatie biedt dan als je geen helm draagt. Door het venturi-effect wordt de lucht simpelweg samengedrukt en met meer snelheid langs je hoofd gestuurd. Meer verkoeling dus. Met een adviesverkoopprijs van € 219,99 is het geen goedkope jongen. Hij is verkrijgbaar in 7 kleuren in small, medium en large en in een uitvoering met Mips.

Bontrager Velocis MIPS – € 199

Uiteindelijk draait het bij een helm om veiligheid. Niet gek dus dat veel helmen tegenwoordig uitgerust worden met het MIPS-systeem. Dit is eigenlijk een soort extra schaal binnenin de helm, die ervoor zorgt dat je hoofd toch nog iets kan meebewegen bij een val. Hierdoor geef je je hersenen meer ‘bewegingsruimte’, waarmee de schok voor je hersenen aanzienlijk minder wordt. Een groot pluspunt voor iedere helm die dit systeem heeft.

de beste fietsbrillen van dit moment
Pim Verhoeven

Zoals de Velocis MIPS van Bontrager, het eigen merk van Trek. Deze hoogwaardige helm van € 199 is met zijn 269 gram in maat M nog behoorlijk licht voor een helm met MIPS. Dat merk je ook als je hem draagt, want je hebt nooit het gevoel dat er iets zwaars op je hoofd drukt. De helm zit verder heel comfortabel en kan zeer precies worden afgesteld met het BOA-systeem achter op je hoofd. De vele ventilatiesleuven zorgen voor goede verkoeling en padding aan de binnenkant vangt overtollig zweet goed op. Aan de binnenkant van twee sleuven aan de voorzijde zit een rubberen kussentje, bedoeld om je brilpootjes stevig op te laten rusten als je deze even af wilt zetten. Dat werkt zoals het hoort.

Tot slot vinden we de helm er ook zeer stijlvol uitzien – al is dat een kwestie van smaak. Hij is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren – opvallende tinten zoals dit felle neongeel of roze, tot gewoon zwart of wit.

Mavic Ksyrium – € 140

Mavic staat bekend om de gele auto’s in de Tour de France, lichtgewicht wielen en schoenen van € 1000. Maar ook voor veiligheid op de fiets kan je terecht bij het Franse merk. De naamgeving is in dezelfde trend als bij de wielen. De instapper van Mavic is de Aksium elite voor € 75 en de € 270 kostende Comete Ultimate Mips is, zoals de naam al zegt, het ultieme model in de line-up. Het model waar wij kilometers mee gemaakt hebben valt hier met € 140 precies tussenin. De Mavic Ksyrium Pro Mips combineert volgens Mavic het beste van beide werelden. Wat ook direct opvalt is het herkenbare ontwerp. Elk model volgt dezelfde lijnen.

mavic ksyrium pro helm
Pim Verhoeven

De Ksyrium Pro heeft genoeg verstelmogelijkheden om hem goed op je hoofd te zetten. het gebruikte kunstof is zeer flexibel en vormt zich dus goed naar je hoofd. Ook is de lengte van de zachte kinbandjes makkelijk te verstellen. De pasvorm is wel vrij smal. Dit gaat dus niet voor iedereen werken. Met een gewicht van 275 gram is deze helm wat aan de ‘zware’ kant. Een aanzienlijk deel hiervan komt door MIPS. Een afweging die het meer dan waard is door de toegevoegde veiligheid. Een insectennet zit standaard in de helm verwerkt. Ideaal, want de Ksyrium Pro is echt een helm waar veel lucht doorheen gaat. Op de koudere dagen voel je echt de lucht over je hoofd stromen.

De Mavic Aksium Pro doet precies wat hij moet doen. De toevoeging van een insectennet zorgt er voor dat je op de heetste dagen zo goed mogelijk afkoelt zonder dat er beestjes je helm in vliegen. Noem het toeval of niet, maar de gele binnenkant van MIPS past wel perfect bij het logo van Mavic.

Giant Rev Pro MIPS – € 199

De gloednieuwe Giant Rev Pro MIPS is de helm die renners als Marianne Vos en Greg van Avermaet dit jaar nog naar mooie uitslagen moet helpen. De helm borduurt voort op eerdere Giant-modellen als de Pursuit en gewone Rev, maar heeft een aantal nieuwe features. Het geheel nieuwe ontwerp biedt meer ventilatie en een lager gewicht (230 gram in maat M), plus extra comfort en veiligheid van een geïntegreerd Cinch Pro MIPS systeem.

giant, rev, pro, mips, helm, fietsen, bicycling
Imo Muller

De helm heeft een aerodynamisch profiel en 20 brede ventilatieopeningen die zijn ontworpen om lucht door de interne kanalen te laten circuleren. Prototypes zijn het afgelopen jaar ontwikkeld, getest en in wedstrijden gedragen door de renners van het CCC Team en de helm voldoet daarmee aan de hoogste eisen. Qua uiterlijk is de Rev Pro best wat afwijkend, met de golvende lijnen op de helm.

Tijdens het dragen valt op dat de helm heerlijk licht is en goed ventileert. We droegen hem op warme dagen in de Vogezen en kregen nooit het idee dat je uit elkaar knalt van de hitte. De afstelling van de helm werkt ook zoals het hoort. Met de draaiknop op het achterhoofd stel je hem zo strak als je wilt en de kinbandjes zijn vrij eenvoudig op de juiste lengte te zetten. Pluspunt: de padding is gemaakt van natuurlijke materialen wat zou moeten helpen tegen vieze geurtjes door opdrogend zweet. Hoewel dit pas goed te zeggen valt na een tijdje intensief gebruik, lijkt dit goed te werken.

POC Octal – € 200

Bij POC draagt alles wat ze maken bij aan de veiligheid van de koper. Bij helmen is dat veiligheidsaspect voor de hand liggend. Bij kleding kan je bijvoorbeeld denken aan reflecterende elementen, opvallende kleuren of schuurbestendige materialen. Het opvallendste aan de POC Octal is het design. De Octal zit voor je gevoel echt om je hoofd heen in plaats van op je hoofd. De achterkant van de helm loopt verder door dan de meeste andere merken. POC ontdekte namelijke in hun eigen onderzoek dat daar vaak een impact plaatsvind. De Octal geeft het gevoel dat je hoofd goed beschermd is.

poc octal
Pim Verhoeven

Over smaak valt te twisten, maar opvallen doe je zeker met de Octal. Deze helm is geschikt voor heethoofden, want de luchtstromingen zijn merkbaar tijdens het fietsen. Tegelijkertijd zorgt het open ontwerp er wel voor dat je regelmatig insecten vangt met de helm. De zogeheten Eye Garage is een specifieke plek om je bril vast te zetten in je helm. Handig voor de koffiestop of als je even staat na te praten boven op de Posbank.

De afwerking van de Octal is zeer fraai en met 202 gram in een maatje medium is het echt een lichtgewicht. De pasvorm is door de ronde vorm zeer universeel en het afstelmechanisme heeft een stevige klik bij het aandraaien. Dat zit wel goed. Een extra setje zweetkussentjes en een reistasje worden meegeleverd.

De Poc Octal geeft een luxe gevoel bij het uitpakken en opzetten. De afwerking is fraai en de pasvorm in orde. Met een adviesprijs van € 200 heeft deze helm weinig bijzondere features, maar wat de Octal moet doen doet hij heel erg goed.

De POC Octal is de mid-range helm van het Zweedse merk. Wel fan van POC maar is 200 euro je te gortig? Kijk dan eens naar de Omne Air SPIN. Deze helm heeft een door MIPS geïnspireerd systeem in de zweetkussentjes zitten.

Oakley ARO5 – € 250

De Oakley Aro5 is met 300 grammetjes in maat M in de uitvoering met MIPS, niet een van de lichtste helmen in dit overzicht. Toch vonden wij hem zo lekker zitten en zijn de twee grote ventilatiesleuven midden aan de voorkant zo gigantisch, dat hij meer dan het vermelden waard is. Bijkomend voordeel? Deze helm is met een adviesverkoopprijs van €250,- geen goedkope, maar online haast overal voor zeer schappelijke prijsjes te krijgen!

Uniek ook aan Oakley Aro5 is het gebruik van BOA voor de afstelling. Precies, de sluitingstechniek die we ook kennen van high end schoenen. Ook krijg je qua padding twee opties. Óf een gebruikelijk kussentje dat over je gehele voorhoofd loopt (van links naar rechts) óf een soort siliconen strap die ervoor zorgt dat zweet niet langs je voorhoofd loopt, maar naar de zijkant afwatert. Een goeie vinding die ook goed werkt. Klein nadeel is dat het door zweet natuurlijk nat wordt en dan een klein beetje kan verschuiven. Met de ‘normale’ padding gebeurt dit niet.

oakley aro5 review
Ramiro Ameneiro

De aero vorm van de helm met de korte en ronde achterkant moet je smaak zijn. Ook heeft de helm een wat rondere, brede vorm die bij wat smallere en spitse gezichten iets minder goed tot zijn recht kan komen.Als het op ventilatie, pasvorm en aero eigenschappen aankomt scoort deze helm de volle punten. Ook leuk en bovendien erg handig, zijn de speciale sleuven aan de binnenkant van de helm waar de pootje van je bril precies in wegvallen als je ervoor kiest je bril in je helm te steken.

Over het wat hoge gewicht van de helm waren we iets minder te spreken. OK, de MIPS-techniek voegt gelukkig éxtra veiligheid toe, maar zorgt er wel voor dat de helm wat zwaarder aanvoelt dan lichtere exemplaren.

Specialized Evade – € 299

Ontwikkeld in de eigen Win-Tunnel van Specialized – you know why it’s called win-tunnel – zoals ze bij Specialized zelf zeggen, is dit de meest aero helm voor op de racefiets die de Amerikanen in hun assortiment hebben. Compleet met ANGi crash sensor (lees hier meer over ANGi).

Onze tester is erg gecharmeerd van de Specialized Evade helm want hij is namelijk prettig small. Bij een smaller of spitser gezicht of hoofd, staat dat nu eenmaal mooier dan een meer ronde helm. En hoe vaker je verschillende helmen op zet, hoe sneller je merkt of hij meteen goed zit of dat je geen vriendjes gaat worden. Van de Evade willen we eigenlijk nooit meer afscheid nemen, want hij zit als gegoten.

specialized evade review
Pim Verhoeven

De Evade lijkt behoorlijk dicht te zijn en geen gigantische luchtinlaten te hebben, zodoende verwacht je misschien een minder ventilerende werking. Maar niets is minder waar, want de luchtinlaten aan de voorzijde en de uitlaten in de achterzijde zorgen er juist voor dat lucht extra wordt samengeperst en dus harder stroom. Stel je dit voor als in een stroomversnelling waarbij water harder gaat stromen om door een smallere doorgang te stromen. Het gewicht van de helm is met 270 gram – zelf gewogen- voor een Medium prima. Niet superlicht, maar voor een aerohelm mét ANGi-sensor toch zeer acceptabel! Het kleine wieltje waarmee je de afstelling regelt voelt lekker solide. Wij zijn fan. Alhoewel de prijs met € 299 best even schrikken is. Je krijgt er wel een abonnement op de Specialized Ride App bij die je nodig hebt voor het activeren van je sensor. Een toffe vinding, want hij zendt bij een eventuele valpartij een berichtje naar je geliefde, vader, moeder of wie je ook maar hebt ingesteld.

Limar Air Master – € 149

Helmen worden tegenwoordig vaak van elkaar onderscheiden door twee kenmerken: de koeling (oftewel het aantal ventilatiesleuven) en de aerodynamica. Veel type helmen focussen sterk op één van deze aspecten, maar er zijn ook een aantal modellen die beide kenmerken willen meepakken. Dat geldt ook voor deze Limar Air Master, een helm die volgens Limar geschikt is voor alle typen ritten, inclusief een grote ronde als de Tour. Het is dan ook niet gek dat we dit model vaak voorbij zien komen bij de renners van Team Astana.

limar helmet
Pim Verhoeven

De vorm van de helm is behoorlijke aero te noemen, met vrij grote vlakken en niet te veel ventilatiesleuven. Toch zit het met die ventilatie ook behoorlijk goed. Misschien niet voor de dagen dat het 25+ graden is, maar alles daaronder is het dankzij de 15 sleuven prima toeven met de Air Master. Daar dragen de vier interne kanalen ook aan bij. Qua veiligheid zou het met de Air Master ook goed moeten zitten, want de helm is gebouwd met een Triple In Mould-constructie, wat betekent dat de helm uit drie lagen bestaat.

De helm is met 240 gram in maat M redelijk licht en je hebt nooit het gevoel dat er iets op je hoofd drukt. Afstellen is eenvoudig met de draaiknop op het achterhoofd en de kinbandjes zijn goed af te stellen. Bij de sluiting zit een soort kussentje om irritatie te voorkomen, maar die hebben we er vrij snel afgehaald. Niet nodig en ook niet echt fraai. De helm is elegant en draagt prettig, al met al een zeer goede optie voor een helm in deze prijscategorie.

Ekoi AR-14 – € 130

Ekoi verkoopt alle kleding en bijbehorende accessoires die een wielrenner of mountainbiker nodig kan hebben. Waaronder dus helmen. De Ekoi AR-14 is het aerodynamische model van Ekoi. De helm heeft een adviesprijs van € 130, maar wordt regelmatig met flinke korting aangeboden. Omdat de helm aerodynamisch is vormgegeven heeft zijn er wel minder openingen voor ventilatie. In de praktijk merk je hier weinig van. Zelfs op dagen boven de 20 graden. De pasvorm is ‘normaal’ met genoeg afstelmogelijkheden. Het kinbandje heeft een magnetische sluiting. Simpel en effectief.

ekoi ar 14
Pim Verhoeven

De helm schijnt getest en ontworpen te zijn in de windtunnel. Maar een hoeveelheid gespaarde wattages of seconden is onbekend. Of de helm ook echt sneller is durf ik niet te zeggen. Maar op een dag met veel wind of snelle medefietsers ben ik toch geneigd om deze helm boven anderen te kiezen. Gewoon voor dat psychologische voordeel. Mocht aerodynamica nou niet iets zijn waar jij warm van wordt kijk dan eens naar de Legende. De high-end helm van Ekoi die geïnspireerd is door de worstenhelmen van vroeger.

De helm weegt in een maatje medium 222 gram. Dit is zeer competitief voor een aero helm. Als je de helm besteld krijg je deze opgestuurd in een kartonnen doos met een reistas. Geen luxe verpakkingen of iets dergelijks. Je betaald voor de helm en niks meer. Wel zijn er nog accessoires te koop voor de helm. Zo zijn verschillende diktes zweetkussentjes te koop en een insectennet. Zo kan je de helm helemaal naar je eigen voorkeur aanpassen. Helemaal als je ziet hoeveel kleurencombo’s er te koop zijn.

De Ekoi AR-14 is een helm die doet wat hij belooft. Helemaal als Ekoi een uitverkoop houdt. Enige minpuntje is het ontbreken van een MIPS optie.

Van Rysel RR900 – € 49

De missie van Decathlon is sport toegankelijk maken voor iedereen. Voor betaalbare prijzen prima spullen aan de man brengen. De kwaliteit en uitstraling van het (wederom) Franse merk heeft de afgelopen jaren wel echt sprongen vooruit gemaakt. Zo ook op het gebied van de helmen. Voor 10 euro kan je al een helm op je hoofd hebben en het ‘aerodynamische lichtgewicht model’ kost slechts € 49,99. Dat is precies het model wat wij getest hebben. De Van Rysel RR900. Als je de helm in je handen hebt kan je je bijna niet voorstellen dat hij slechts 50 euro kost. Toch hebben ze wel een paar compromissen moeten sluiten om dat prijspunt te halen. Zo is de kwaliteit van het afstelknopje middelmatig op z’n best en de zweetband op de voorkant werkt alleen voor de eerste paar zweetdruppels. Ook zijn de bandjes bij de oren niet te verstellen. Alleen onder de kin.

van rysel rr900
Pim Verhoeven

Maar ondanks dat is het echt knap wat Decathlon wel voor mekaar heeft gekregen. De afwerking van de helm is goed en en voelt alles behalve goedkoop aan. De kussentjes zijn dik en comfortabel en het gewicht is slechts (voor een ‘aero helm’) 262 gram. Het aerodynamische voordeel lijkt ook te worden geholpen door het smalle ontwerp van de RR900. Het smalle ontwerp zorgt er ook vorm dat de pasvorm smal is.

Op de achterkant van de helm zit ook een clipje waar je een lampje in vast kan klikken. Een slimme feature. Als je kan leven met de pasvorm en het verstelmechanisme wat soms iets meer aandacht vergt dan gehoopt is de Van Rysel RR900 echt een kijkje waard.

Giro Aether – € 319

Laten we met de deur in huis vallen: de Giro Aether is een van de topfavorieten! Koeling en vooral de pasvorm zijn precies zoals onze tester dit het liefste heeft. En hoewel over smaak altijd valt te twisten, kregen we afgelopen jaar nimmer een sneer over gebrek aan uitstraling. Goed, de prijs van ruim € 300 is voor beginners een (te) hoge drempel maar de ‘soigneerpolitie’ keert hier de volle punten voor uit. Gelukkig is design niet het enige waarover nagedacht is, met het nieuw soort MIPS SP heeft Giro veiligheid en comfort optimaal verenigt. Dit nieuwe ontworpen, sferische MIPS-systeem is – simpel gezegd – ingelegd tussen twee afzonderlijke helmschalen die middels rubber bandjes vrij van elkaar kunnen bewegen. Hierdoor wordt de impact en breken van de helm niet alleen tegengehouden, maar doordat de twee helm-delen los van elkaar bewegen is het in feite een extra kreukelzone die de klap absorbeert.

giro aether review
Danny Tjaardstra

Ondanks de forse koelgaten heeft de helm een fractioneel beter aero-werking, volgens eigen test van de fabrikant. Ons viel die lagere weerstand niet op, maar de koeling daarentegen is dermate fijn, dat je je helm ook tijdens een zomerse beklimming van de Mont-Ventoux niet aan je stuur wilt hangen. (Wat sowieso een heel onverstandig idee is!) Het stelsysteem aan de achterzijde noemt Giro de Roc Loc 5+. De afstelling hiervan prettig met kleine klikjes en past perfect rondom het hoofd en gaf ons op geen enkel plekje drukpunten. Comfort garlore it is. De Roc Loc in dit model is al toe aan de 5eversie en naar ons weten is Giro de uitvinden van het systeem waarmee je aan de achterzijde de helm aandraait op je hoofd. De bandjes rond de oren zijn een fractie minder makkelijk te stellen, maar zodra je eenmaal de juiste lengte hebt gevonden verschuiven ze ook niet meer van positie. Als extra feature heeft de Aether twee rubberen strips aan de voorzijde in de luchtsleuf waardoor je je zonnebril veilig aan de voorzijde insteekt zonder ‘m te verliezen. Nice!

De Giro Aether is verkrijgbaar in de maten S , M (250 gram) en L en heeft in de afgelopen jaren zoveel verschillende kleurenstellingen gehad dat er altijd wel iets is dat bij je pekske past. Adviesverkoop 319,- maar op het web vind je ze online makkelijk voor een iets beter te behappen investering.

Met Rivale – € 130

De helmen van het Italiaanse MET zie je in het profpeloton op de hoofden van UAE Team Emirates, de ploeg van Aru en consorten. Wij reden rond met de MET Rivale. Daar hangt een prijskaartje aan van € 130. Dat maakt het een helm uit het middensegment. De maat M (voor hoofdomtrek 54-58cm) die wij hadden woog slechts 230 gram op onze digitale keukenweegschaal. Een prima gewicht want het voelt als rijden zonder helm, wat uiteraard uit den boze is.

MET duidt de helm aan als aero, wat je afziet in het ontwerp. Dat deed ons even schrikken. Want een vrij compact helm kan al snel als een gloeiende pizza-oven op je hoofd voelen. Niets bleek minder waar. Koele rijwind stroomt optimaal naar binnen door drie grote openingen aan de voorkant. Door de zes openingen aan de achterkant verdwijnt de warme lucht.

met rivale review
Ramiro Ameneiro

Het Safe-T Advanced Fit System is zowel verticaal als horizontaal te verstellen voor de juiste pasvorm. Verticaal gaat het om de hoogte van de draaiknop. Die kun je door middel van vier standen variëren: van hoog op je achterhoofd tot wat lager richting je nek. Fijn dat er wat te kiezen valt. Draai aan het wieltje voor de horizontale afstelling. Dat kan best verfijnd omdat het wieltje veel klikjes heeft. En ieder klikje is heel subtiel net iets strakker.

Je kunt de soepele bandjes gemakkelijk bij de oren verstellen zodat deze vrij blijven. De zachte en uitneembare padding aan de binnenkant absorbeert veel vocht. Ze zijn eenvoudig te verwijderen om ze zo nu en dan door een verfrissend sopje te halen, wel zo prettig.

Op het horizontale ‘balkje’, waar het draaiwieltje zit, klik je heel eenvoudig een usb-led-achterlicht (apart verkrijgbaar). Wil je deze toch al comfortabele helm nog prettiger maken, kun je voor de voorkant een met gel gevulde pad bestellen. De MET Rivale is verkrijgbaar in negen kleuren en drie maten, S, M en L.

Kask Mojito – € 135

Voor € 134,95 haal je de Kask Mojito X in huis. Kask heeft uiteraard duurdere exemplaren in het assotiment die onder meer preiken op de hoofden van de Ineos-mannen. Maar deze middenklasse helm doet lekker mee! Middels de door nagenoeg alle fabrikanten gebruikte in-molding techniek is ook deze helm vervaardigd. Verkrijgbaar in 17 kleuren en drie verschillende maten is er écht voor ieder wat wils. Lees hier de zaken die ons opvielen.

kask mojito review
Stef Habets

Qua ventilatie is deze helm echt een topper! Met 26 ventilatiegaten en (helemaal voor dit prijspunt!) het lage gewicht van slecht 220 gram is dit een uiterst geslaagd exemplaar te noemen. Op meerdere plekken rond je hoofd voel je de wind rond je hoofd. Nu is weinig haar (zoals onze tester) ideaal om dit te merken. Ook het kleine en compacte uiterlijk van de helm sprak ons erg aan.Pluspunten daarvoor dus!

De afstelbaarheid van de helm is dik in orde. Met het zogenaamde ‘Up’n Down-verstelsysteem – de afstelknop kun je middels een scharnierpuntje op het interne frame’pje als het ware kantelen. Je kunt hem dus prettig over je achterhoofd scharnieren om zo net achter je schedelbasis stevig op je hoofd te blijven zitten als je het kleine wieltje hebt aangedraaid.

Waar we iets minder over te spreken waren is de band onder je kin. Het is van een stukker kunstleer gemaakt en het doet een beetje aan als een cap voor het paardrijden. Het is een tamelijk stug ding dat lastig in het midden onder je kin is af te stellen. Een meer stoffen strap, zoals ook gebruik wordt bij andere merken en overigens ook is terug te vinden bij andere onderdelen van de helm (zoals voor en achter je oren) zou onze voorkeur hebben.

Maar voor dit bedrag en helm die perfect ventileert, lekker zit en mooi klein oogt. Niks mis mee dus!

Zeven helmregels die iedere fietser moet onthouden

Eén van de weinige positieve dingen aan de coronacrisis is het feit dat meer mensen op de fiets springen. De hoeveelheid wielrenners en mountainbikers is ongekend groot en dat juichen wij natuurlijk alleen maar toe. Er is tenslotte geen mooiere sport dan de fietssport!

Toch zien wij dat sommige fietsers nog niet helemaal op de hoogte zijn van de belangrijkste helmregels die bij onze sport horen. Daarom zetten wij ze aan de hand van de nieuwe ABUS Stormchaser nog even voor je op een rij.

1DRAAG ALTIJD EEN HELM!
abus, stormchaser, fietshelm, wielrennen, mountainbiken, beginner, beginnen, bicycling
ABUS

Of je nu een klein rondje gaat wielrennen of even op je mountainbike het bos in duikt, draag altijd een helm! Een ongeluk zit echt in een heel klein hoekje en je wilt later geen spijt krijgen van je eigenwijsheid.

De nieuwe ABUS Stormchaser – opvallend genoeg geproduceerd in Italië – ziet er ook nog eens ontzettend stijlvol uit, waardoor je er een stuk beter uitziet op de fiets. Want iedere serieuze fietser weet dat je er met helm een stuk gesoigneerder uitziet dan zonder helm.

2KRAP BIJ KAS? KOOP TOCH EEN HELM.
abus, stormchaser, fietshelm, veiligheid, wielrennen, bicycling
ABUS

Geld speelt vaak een rol. Toch is veiligheid zoveel meer waard dan een paar tientjes die je moet investeren voor een goede helm. Want je hebt al een goedgekeurde helm voor minder dan vijftig euro, zoals de ABUS Macator.

De hierboven getoonde Stormchaser kost € 149,95 en biedt je net even wat meer technologieën, zoals meer ventilatie, een AirPort brilhouder en een lager gewicht. Dit is zelfs zo’n hoogwaardige helm dat de renners van Team Movistar – waaronder Alejandro Valverde – hem ook tijdens wedstrijden gebruiken.

Twijfel dus niet, er is écht voor ieder budget een helm.

3WARM WEER? LAAT EEN HELM JE AFKOELEN!
abus, stormchaser, fietshelm, veiligheid, wielrennen, beginner, beginnen, bicycling
ABUS

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is fietsen met een helm meestal niet warmer dan fietsen zonder helm. Menig wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat de ventilatie van helmen tegenwoordig zo goed is, dat van enige extra opwarming van je hoofd nauwelijks sprake is.

De Stormchaser heeft 7 luchtinlaten aan de voorzijde en 14 luchtuitlaten aan de achterkant. Dankzij het Forced Air Cooling ventilatiesysteem worden de luchtstromen door gepositioneerde kanalen langs je schedel geleid en brengen je zo exta verkoeling.

4HOUD JE HELM TIJDENS HET KLIMMEN OP!
abus, stormchaser, fietshelm, veiligheid, wielrennen, beginner, bicycling
ABUS

In de bergen kiezen sommige fietsers er nog weleens voor om tijdens een beklimming hun helm af te doen. Doe dit niet, want ook bergop kan je ten val komen. De kans is misschien iets minder groot dát je valt, maar áls je valt is de kans wel weer groter dat je met je hoofd het asfalt raakt. Een val bij lage snelheid is vaak nog vervelender dan bij hoge snelheid.

Daarnaast worden helmen zoals deze Stormchaser gemaakt van lichtgewicht EPS materiaal, waardoor je nauwelijks door hebt dat je hem op hebt. Hij weegt slechts 220 gram en heeft bijna dezelfde pasvorm als de ABUS GameChanger en dezelfde slanke vorm van de AirBreaker.

Dus bind je helm niet op je stuur – het is ook nog eens heel erg irritant om daar zo’n bungelend voorwerp te hebben – maar houd hem op, zodat je zonder oponthoud de afdaling in kunt gaan.

5STEL JE HELM GOED AF. EN DRAAG HEM DAN. ALTIJD.
abus, stormchaser, fietshelm, veiligheid, wielrennen, bicycling
ABUS

Draag je geen helm, omdat hij niet lekker zit? Dan is hij niet goed afgesteld. Iedere helm is af te stellen en bij modellen zoals deze Stormchaser zijn er zelfs meerdere afstelmogelijkheden. Het Zoom Ace instelsysteem aan de achterzijde kan je met één hand bedienen. De bandjes aan de zijkant zijn eenvoudig te verlengen of in te korten. En deze helm is ook ‘ponytail compatible’: ook met lang haar is het geen probleem om hem goed op je hoofd te zetten.

6ALLEEN OP PAD? HELM OP!
abus, stormchaser, fietshelm, wielrennen, mountainbiken, beginner, beginnen, bicycling
ABUS

We zien ze deze maanden te vaak: wielrenners en mountainbikers die alleen op pad gaan en denken een helm niet nodig te hebben. Besef je echter goed dat je voor je eigen veiligheid niet alleen afhankelijk bent van je eigen stuurkunsten, maar dat andere weggebruikers je soms over het hoofd zien. Om nog maar te zwijgen van eventuele mechanische problemen aan je fiets, die er plotseling voor kunnen zorgen dat je geen controle meer hebt en op het asfalt belandt.

7IS JE LEVEN JE LIEF? PAK DIE HELM!

Gebruik je kop – helm op
door Bicycling NL

We willen echt niet te belerend en dwingend overkomen, maar we kennen iets te veel verhalen van mensen die deze verhalen zonder helm niet hadden kunnen navertellen. Een helm redt levens, zo simpel is het. Luister anders nog even naar deze ervaringsdeskundigen, dan weet je zeker dat je voortaan nooit meer zonder helm op pad gaat! Gebruik je kop, helm op!

Sportmythes: is elektrisch fietsen ook sporten?

De populariteit van de elektrische fiets is de voorbije jaren flink gestegen.

Zowel jonge als oudere generaties schaffen zich steeds vaker een e-bike aan.

Maar kunnen we elektrisch fietsen wel bewegen noemen?

En doet de batterij eigenlijk niet al het werk?

“Elke vorm van bewegen is goed”

“De elektrische fiets is een fantastische uitvinding geweest”, laat sportcoach Paul Van Den Bosch van Energy Lab zich lovend uit over de e-bike.

“Mensen laten de auto vaker staan en nemen sneller de elektrische fiets als ze naar de bakker of slager gaan. Je kan dan wel de batterij gebruiken, toch moet je nog steeds trappen om vooruit te komen.”

“Ook voor het woon-werkverkeer is de e-bike een vaak gekozen transportmiddel. Op die manier leggen veel mensen wekelijks toch heel wat extra kilometers af en geven ze een positieve boost aan hun basisuithouding.”

“Elke vorm van bewegen is goed en het is zeker beter dan niets doen. Mensen die weinig bewegen, doen er dus zeker goed aan om de e-bike te nemen.”

“Net zoals bij een gewone fiets kan je ook met de e-bike je inspanningen geleidelijk opbouwen. Zo kan je niet alleen steeds langere afstanden fietsen, maar ook minder gebruik maken van de batterij.”

“Vergis je dus niet, ook op een elektrische fiets kan je hard trappen. Uiteindelijk gaat je hartslag dus wel de hoogte in en lever je de nodige fysieke inspanning.”

Paul Van Den Bosch

Paul Van Den Bosch samen met wielrenner Tim Wellens.

Hartslag en getrapte wattages als waardemeter

Ook voormalig ploegdokter van Lotto-Soudal Servaas Bingé is laaiend enthousiast over de e-bike.

“Elektrisch fietsen is volgens mij de ideale oplossing voor mensen die de fiets in dagelijkse omstandigheden willen gebruiken.”

“Als je bijvoorbeeld naar je werk fietst, krijg je er eigenlijk een laag intensieve training gratis en voor niets bij. Verder kan een e-bike ook zeer nuttig zijn voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.”

“Op die manier kunnen zij toch op een leuk niveau blijven sporten, terwijl ze de gezondheidsrisico’s verlagen.”

Een e-bike is ook zeer nuttig voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.

Sportarts Servaas Bingé

“Ik sta zeker achter de elektrische fiets en je kiest uiteindelijk nog altijd zelf hoe intensief je fietst.”

“Eigenlijk moet je dus niet zozeer naar de fiets kijken, maar wel naar je hartslag en de getrapte wattages.”

“Uit mijn eigen ervaring kan ik alvast concluderen dat je op een elektrische fiets zeer diepe inspanningen kan leveren.”

Tijd voor de conclusie:

In tijden waar bewegen centraal staat, is de e-bike een fantastische en welgekomen uitvinding. Zowel voor korte als lange afstanden doen steeds meer mensen een beroep op de elektrische fiets.

Ook met een e-bike kan je de intensiteit en inspanningstijd namelijk langzaam opbouwen.

Je kan het jezelf zeker lastig maken. Kijk dus vooral naar je hartslag en wattages en niet zozeer naar de fiets.

Verder is de e-bike ideaal om in dagelijkse situaties te gebruiken.

Op die manier is je dagelijkse portie beweging ook geen verre droom meer, zelfs voor mensen met een medische aandoening.

Zij kunnen dankzij de elektrische fiets blijven bewegen, terwijl ze de gezondheidsrisico’s drastisch verlagen.

De “mythe” in een notendop:

  • Mensen nemen sneller de elektrische fiets voor kortere afstanden.
  • Ook met een batterij moet je blijven trappen.
  • Ook met een e-bike kan je fysieke inspanningen opbouwen.
  • De e-bike is ideaal om in dagelijkse omstandigheden te gebruiken.
  • Elektrisch fietsen is een goede oplossing voor mensen met een medische aandoening.
  • Je kiest zelf hoe intensief je fietst: kijk naar je hartslag en getrapte wattages.

Sportmythes: versnellen compressiekousen het herstel?

Compressiekousen: sommige recreatieve sporters zijn er fan van, andere weten niet eens waar ze voor dienen.

Helpen ze alleen mentaal of bestaat er toch wetenschappelijk bewijs van de positieve effecten op het menselijke lichaam?

“Vocht verdwijnt door aanhoudende druk”

Hoewel er in het verleden al veel discussie is geweest over het nut van compressiekousen, bewijzen ze volgens Servaas Bingé, voormalig ploegdokter van Lotto-Soudal, wel degelijk hun waarde.

“Als je sport, kan er zich vocht opstapelen in het weefsel van je benen, waardoor die wat kunnen opzwellen.”

“Compressiekousen oefenen evenwel een aanhoudende druk uit, zodat het vocht geleidelijk aan verdwijnt.”

“Ze hebben dus zeker hun nut, maar of dit soort kousen ook effectief de prestatie bevordert, is moeilijk te zeggen.”

Compressiekousen zijn nuttig, maar of ze ook prestatiebevorderend zijn…?

Arts Servaas Bingé

Mentaal voordeel, maar wat met fysiologische pluspunten?

Ook Peter Hespel, inspanningsfysioloog aan de KU Leuven, brengt een nuance aan. “Compressiekousen helpen vooral mentaal. Het bewijs dat ze ook een echte fysiologische meerwaarde hebben, is zeer beperkt.”

Bingé: “Maar om blessures te voorkomen gebruikt de medische wereld ook vaak compressietherapie. Voor atleten die lange vliegtuigreizen voor de boeg hebben, zijn compressiekousen alvast zeer belangrijk.”

“Wanneer je met je benen naar beneden zit, bevindt het vocht zich steeds op het laagste punt. Compressiekousen voorkomen dan dat de benen opzwellen.”

Chris Froome kiest voor compressiekousen bij een vliegtuigreis tijdens de Tour de France.

Wat zeggen de profsporters?

Tennisser Ruben Bemelmans benadrukt vooral het belang van compressiekousen tijdens vermoeiende reizen.

“Zelf gebruik ik ze tijdens vliegreizen naar bijvoorbeeld Australië of Amerika, waarbij je toch zeker langer dan 10 uur onderweg bent.”

“Recuperatie is zeer belangrijk en ik moet zeggen dat mijn benen echt veel frisser aanvoelen de dag nadien.”

Net als Bemelmans draagt ook renner Tim Declercq (Deceuninck-Quick-Step) compressiekousen op het vliegtuig. “Als we op de bus met onze benen omhoog kunnen liggen, zijn de kousen iets minder van belang.”

“Het blijft natuurlijk wel een persoonlijke keuze of je ze draagt of niet, maar tijdens vliegreizen bewijzen ze zeker hun nut.”

Ten slotte beaamt ook marathonloper Koen Naert de waarde van compressiekousen: “Omdat ze helpen bij de recuperatie, draag ik ze na een wedstrijd. Ze stimuleren namelijk de bloedsomloop in het lichaam.”

Ik gebruik de kousen bij lange vliegreizen en mijn benen voelen de dag nadien veel frisser aan.

Tennisser Ruben Bemelmans

Is coolingdown ook een goed recuperatiemiddel?

Na zware wielerwedstrijden rijden de renners steevast nog enkele minuten op de rollen. Dit fenomeen, ook wel coolingdown genoemd, zou net als compressiekousen de recuperatie bevorderen. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Servaas Bingé haalt 2 belangrijke redenen aan: “Ten eerste bereiken renners na een wedstrijd vaak hun maximale hartslag. Het is dan ook beter om met de coolingdown het lichaam geleidelijk aan naar de rusttoestand te brengen.”

“Ook kan het lichaam de afvalstoffen, opgebouwd door de maximale inspanning, makkelijker afvoeren. Op die manier versnelt de coolingdown de recuperatie.”

Naast de positieve effecten op het lichaam hecht Tim Declercq ook belang aan het mentale aspect: “De coolingdown helpt me om even tot rust te komen na een hectische wedstrijd.”

Primoz Roglic kruipt na een etappe in de Vuelta nog even op de rollen om het herstel te bevorderen.

Tijd voor de conclusie:

Hoewel compressiekousen zeker en vast hun nut bewijzen, kunnen we niet met zekerheid zeggen of ze ook de prestatie verbeteren.

De kousen zijn niet alleen mentaal een steuntje in de rug, maar voorkomen door een aanhoudende druk ook opgezwollen benen tijdens lange (vlieg)reizen.

Bijgevolg wordt de compressietherapie ook voor blessurepreventie gebruikt.

Om de recuperatie te bevorderen doet de wielerwereld ook beroep op de coolingdown na een wedstrijd. Het lichaam komt niet alleen langzaam tot rust, maar kan ook de afvalstoffen na een zware fysieke inspanning makkelijker afvoeren.

Daarnaast is de coolingdown ook bevorderlijk voor de mentale gezondheid van sommige renners.

De “mythe” in een notendop:

  • Door de aanhoudende druk vermijden compressiekousen dat de benen opzwellen.
  • Of compressiekousen de prestatie bevorderen is moeilijk te zeggen.
  • Compressiekousen helpen mentaal.
  • Ook om blessures te voorkomen wordt compressietherapie gebruikt.
  • Zeker tijdens vliegreizen bewijzen compressiekousen hun nut.
  • Compressiekousen bevorderen de bloedsomloop.