Het juiste materiaal en hoe onderhouden?
Mag je zadelhoogte van racefiets overzetten op MTB?
Deze periode wordt de racefiets massaal ingeruild voor de mountainbike, maar vaak wordt dan niet al te veel aandacht geschonken aan de afstelling van die ‘winterfiets’. Dat kan dan bijvoorbeeld weer leiden tot rugpijn. Onder andere de zadelhoogte kan daarvan de oorzaak zijn …
VRAAG: Ik zit goed op mijn koersfiets en heb dezelfde zadelhoogte ingesteld bij mijn mountainbike, maar daarop krijg ik na twee uur last van mijn rug. Waaraan kan dit te wijten zijn? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik op beide fietsen even comfortabel zit?
EERSTE HULP BIJ RUGPROBLEMEN EN ZADELAFSTELLING
Energy Lab-bikefitter Kobe Verstraeten: “Eerst en vooral is het belangrijk om te benadrukken dat de zadelhoogtes van een racefiets en een mountainbike niet perfect overeenstemmen. De zadelhoogte die je op je racefiets hanteert, is dus niet noodzakelijk de ideale zadelhoogte voor een mountainbike. Behalve de cranklengte (vaak net iets langer) verschilt immers ook de houding van de romp in beide situaties. Op een racefiets ligt je zwaartepunt meer naar voren en staat je stuur lager omwille van de aerodynamica, terwijl je op een mountainbike rechter moet zitten om schokken te kunnen opvangen en wendbaarder te zijn. Dit maakt dat ook je bekkenpositie anders is, wat dan weer een belangrijke impact heeft op de zadelhoogte en -positie.”
“Een racefiets en een mountainbike hebben dus elk een eigen afstelling nodig. Een algemene leidraad die je indachtig kan houden, is dat een mountainbikezadel doorgaans 5 à 10 millimeter lager staat dan het zadel van een racefiets – al is dat natuurlijk afhankelijk van individuele lichaamskenmerken en voorkeuren. Als je problemen blijft ondervinden, opteer je best voor een professionele bikefit.”
“Het is echter niet gezegd dat rugproblemen rechtstreeks verband houden met je zadelhoogte. De aard van de ondergrond en/of het parcours kunnen eveneens een rol spelen. Als je bijvoorbeeld moet zwoegen om steile, modderige hellingen over te geraken, zal je je rug meer belasten. Ook een eventuele medische voorgeschiedenis kan je natuurlijk parten spelen. In dat geval kijk je beter uit naar een iets ‘zachtere’ mountainbike die schokken al gedeeltelijk opvangt, zoals een full-suspension.”
Je kan je fiets ook op milieuvriendelijke wijze onderhouden
Hoe kan je je fiets op een ecologische manier onderhouden? Of anders gezegd: bestaan er biologisch afbreekbare varianten of ecologische uitgaves van kettingreiniger, smeermiddelen, sprays en dergelijke, die het milieu dus minder of niet belasten wanneer ze in de riolering of de natuur terechtkomen?
Na een deugddoende rit kom je thuis met een fiets die haast onherkenbaar is geworden. Het frame is versierd met slijk en de aandrijving bedolven onder een stevig laagje modder of opgespat vuil. Je grijpt naar een bus kettingreiniger en brengt het goedje rijkelijk aan op de ketting, derailleur en tandwielen. Kettingreiniger is een sterke substantie, want ze moet het vuil en vet van alle draaiende onderdelen kunnen losweken. Sommigen gebruiken hiervoor ontvetter, maar vaak zie je ook wasbenzine of remmenreiniger de revue passeren. Een groot aantal van die producten bevat detergenten die het milieu kunnen schaden. Maar omdat de concentraties meestal relatief laag zijn, worden de detergenten afgebroken door microben. Als de ontvetters fosfaten bevatten, is het echter een ander verhaal. Wanneer die in beken of meren terechtkomen, kunnen ze voor eutrofiëring zorgen, waarbij de fosfaten dienstdoen als meststof die de groei van bacteriën en algen in het water bevorderen. Gelukkig is dit enkel het geval als je de gebruikte stof rechtstreeks loost in de natuur. Giet je gebruikte sopjes dus niet in het beekje achter je huis, maar in de riolering.
Na de ontvetter volgt uiteraard de smeerfase, kwestie van alles opnieuw soepel te laten draaien. Let hierbij goed op of je kettingsmeermiddel geen milieuvervuilende middelen bevat. Het belangrijkste hierbij is het bestanddeel PTFE, ook wel Teflon genoemd. Deze stof zorgt voor heel weinig wrijving, waardoor ze ideaal is voor tandwielen en kettingen. Tijdens je fietsrit verliezen je ketting en tandwielen echter kleine deeltjes van de gebruikte olie of wax. Die komen in de natuur terecht en kunnen schade aanrichten. Het is dan ook belangrijk om rekening te houden met de biologische afbreekbaarheid van je reinigingsproducten.
Dat steeds meer fietsers om de natuur en het milieu geven, is ook fabrikanten van fietsreinigingsproducten niet ontgaan, want er bestaan heel wat ecologisch verantwoorde ontvetters en sprays. Tal van merken claimen biologisch afbreekbare producten in hun gamma te hebben, maar soms bevatten ze toch nog PTFE. Check dus zeker het etiket om na te gaan of ze geen fosfaten of PTFE bevatten, wat overigens geen nadelige gevolgen hoeft te hebben voor hun goede werking. We hebben zelf een biologisch afbreekbare kettingwax getest, en die presteerde uitmuntend. Je fiets op milieuvriendelijke en doeltreffende manier onderhouden: het kan!
KOOPTIPS: BIOLOGISCH AFBREEKBAAR EN FOSFAATVRIJ
– Squirt: Bio Bike Concentrate (ontvetter), Foam Bike Cleaner (fietsshampoo), Lube Wax & Low Temperature Wax (smeermiddel)
– Cyclon: Bionet Chain Cleaner (ontvetter)
– WPL: Bio-Solvent Degreaser (ontvetter), Bio Bike Wash (fietsshampoo), Dry Chain Lube & Wet Chain Lube (smeermiddel)
– Green Oil: Clean Chain Degreaser Jelly (ontvetter), Green Clean (fietsshampoo), Dry Chain Wax & Wet Chain Lube (smeermiddel)
– Pedro’s: Degreaser 13 (ontvetter), Green Fizz Foaming Bike Wash (fietsshampoo)
– Futurum: Bike Shampoo
– Xand: Ontvetter, Handzeep
– SKS: Wash Your Bike (reiniger)
Dit artikel verscheen eerder in cycling.be magazine
Wat is de perfecte afmeting voor mijn fiets
Als je op zoek bent naar een nieuwe fiets, ga je een aantal stappen af. Misschien is de eerste wel of je de fiets mooi vindt. Of je laat je leiden door de prijs en de onderdelen die erop zitten. Maar uiteindelijk moet het (natuurlijk) neerkomen op hoe de fiets rijdt. En dan speelt de geometrie een grote rol. En twee van die geometriecijfers: de stack en reach vertellen veel over je houding op de fiets. Maar wat betekent het nou precies? En wat zegt het over je houding op de fiets? Dat gaan we nu voor je uitleggen.
Wat is Stack?
Kortgezegd is de stack de verticale afstand tussen het bracket en de bovenkant van de balhoofdbuis. Deze korte definitie is voldoende om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken, want alle fietsfabrikanten gebruiken dezelfde meetpunten.
Maar als je het wilt opmeten dan moet de definitie wat preciezer: de stack is de verticale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis. Hele mond vol dus! Neem vooral de afbeelding erbij.
Wat is Reach?
Ook voor de reach is er een korte definitie: de horizontale afstand tussen het bracket en het middelpunt van de balhoofdbuis. Ook dit kun je gebruiken om verschillende fietsen met elkaar te vergelijken.
Wil je het opmeten dan heb je weer een preciezere definitie nodig: de reach is de horizontale afstand tussen het middelpunt van het bottom bracket en het middelpunt van de bovenkant van de balhoofdbuis.
Maar wat zegt het nou
En wat zegt de stack en reach dan? Als eerste geeft de stack een indicatie over hoe diep je op een fiets zit. Het geeft aan hoe hoog of laag je stuur komt. De reach geeft juist weer een indicatie over hoe gestrekt je op een fiets zit. Het geeft aan op hoeveel afstand je stuur komt te zitten. Samen geven ze een indicatie over hoe je op de fiets zit. Je kunt in principe vier verschillend combinaties maken: hoog en kort, hoog en lang, laag en kort of laag en lang.
Het zegt niet alles
De stack en reach geven info over het frame, maar zijn niet alléén bepalend voor je zitpositie. Want je snapt dat je met een langere of kortere stuurpen speelruimte hebt op je houding. En een stapel spacers onder je stuurpen zorgt er weer voor dat je veel hoger komt te zitten, dan wanneer je stuurpen vlak boven het balhoofd zit (slam that stem!). Dit zijn echter ook aanpassingen die het rijgedrag van de fiets kunnen beïnvloeden.
Ook aan de achterkant zit er nog speling: met een zadelpen zonder of met setback verleng of verkort je ook de zitpositie. Dat gebeurt natuurlijk al eerder met de hoek van staande buis. Een luie hoek van de staande buis zorgt ervoor dat je verder achter het bracket komt te zitten, maar verlengt ook je zitpositie. Een steile staande buis zet je juist meer naar voren.
Maar er is altijd maar beperkte speelruimte. Een stuurpen van twintig centimeter bestaat niet. En een hele stapel spacers onder je stuur is ook niet slim. Bovendien, en misschien wel belangrijker, gaat het hier om contactpunten die direct invloed hebben op je houding en daarmee een negatieve invloed kunnen hebben. Hierdoor kan je bijvoorbeeld minder vermogen leveren, maar het kan ook resulteren in vervelende blessures.
Verschillen tussen type fietsen
Om een gevoel te krijgen van welke stack en reach bij een bepaald type fiets hoort hebben we de gemiddeldes van een aantal fietsen in de middenmaat 56 centimeter genomen. Voor de weg heb je grofweg drie type racefietsen: een aeroracer, een endurance racer en de allround lichtgewicht racefiets. De off-road fietsen (cross en gravel) hebben dit onderscheid feitelijk ook.
De aeroracer heeft met een reach van 39,6 cm en een stack van 55,9 cm duidelijk de meest gestrekte en diepe zit. Logisch als aerodynamica het uitgangspunt is.
De allround racefiets zit weer iets relaxter met een gemiddelde reach van 39,0 cm en een stack van 57,1 cm.
De endurance racefiets waar comfort en lange afstanden van belang zijn heeft de kortste reach met gemiddeld 38,2 cm en stack met 59,5 cm.
Als we kijken naar de off-road racefietsen: de crosser en de gravelbike. Zie je dat de crosser met een reach van 38,9 en een stack van 57,6 cm een korte diepe agressieve zit heeft. Bij de gravelbike zit je relaxter met een reach van 38,6 en een stack van 59,7.
Als je een fiets uit gaat zoeken dan moet je natuurlijk altijd naar jouw maat kijken, want dat zeggen deze cijfers natuurlijk niet. Maar de gemiddeldes geven je inzicht over wat voor zitpositie bij een bepaald type fiets hoort.
Conclusie
Stack en reach staan altijd tussen de geometriecijfers van de fietsen. En ook al zegt het niet alles, het geeft wel een snelle indicatie over wat de zit op je nieuwe fiets zal zijn. Je kan de stack en reach van je huidige fiets gebruiken om te vergelijken. Wil je straks juist dieper zitten of iets rechter op? Testrijden is natuurlijk altijd verstandig om te doen, maar zo kun je thuis al vast een voorselectie maken. Dat maakt de keuze later al weer een stuk makkelijker.
Schwalbe maakt de Addix-compounds ‘Super’’ tags
Twee jaar geleden introduceerde Schwalbe de nieuwe Addix-compounds voor de MTB-banden en nu worden die gecombineerd met vijf duidelijk te onderscheiden karkassen die toegespitst zijn op één bepaald inzetgebied, van crosscountry tot downhill. En ja, er zijn varianten met lichtbruine flanken.
Nadat Schwalbe twee jaar geleden de nieuwe Addix MTB-compounds introduceerde, worden nu vijf innovatieve karkasconstructies gelanceerd – zonder compromissen uitgedifferentieerd naar toepassingsgebied en duidelijk herkenbaar aan de namen: Super Downhill, Super Gravity, Super Trail, Super Ground en Super Race.
Seizoen na seizoen wordt men steeds enthousiaster over het mountainbiken. Elke rijder beleeft het MTB-avontuur op zijn of haar eigen manier met verschillende eisen en ambities. Daarom zijn mountainbikes gespecialiseerder dan ooit tevoren, van lichte cross country Racebikes en Trailbikes tot aan Downhill-Racebolides, met en zonder elektrische aandrijving. De ontwikkelingen verlopen steeds dynamischer en de differentiatie in de MTB wereld neemt toe: “Daarom hebben we elke bandconstructie geanalyseerd op basis van inzetscenario’s en hebben talloze ontwikkelingsuren en tests op losgelaten om de ontwerpen tot in de kleinste details te optimaliseren”, zegt Carl Kämper, productmanager MTB bij Schwalbe. Zo ontstaan baanbrekende bandconstructies, die stuk voor stuk perfect voldoen aan de meest uiteenlopende eisen.
De vijf nieuwe constructies vormen de meest recente stap in de evolutie van de Evolution Line van Schwalbe. “Het karkas bepaalt samen met het rubbermengsel en het profiel de eigenschappen van de band, eigenlijk net als bij het skelet van mensen. Je kunt de constructie niet zien, maar deze ondersteunt het geheel en houdt alles bij elkaar. Het karkas heeft dus heel veel invloed op de rijeigenschappen en definieert de performance, de lekbestendigheid en het gewicht van de band. Het is dan ook erg belangrijk om op een karkas met de juiste specificaties voor het bedoelde gebruik te rijden”, aldus Carl Kämper. “Het beste profiel en de optimale rubbersamenstelling hebben weinig zin als het karkas er niet perfect bij past.”
VLAG DEKT DE LADING
Je ziet meteen aan de naam welke versie van het nieuwe vijftal karkassen het best past bij jouw manier van rijden. Carl Kämper: “We brengen regelmatig innovaties uit, en krijgen daar veel vertrouwen en feedback van de MTB-community voor terug. Een van de dingen die duidelijk werden tijdens gesprekken met mountainbikers en de vakhandel, was dat men liever een zelfverklarend, toepassingsgeoriënteerd systeem heeft dan te moeten kiezen uit EPI-waarden of weefseltypen van de karkassen. Nu kunnen ook beginners snel en eenvoudig het karkas vinden dat ze nodig hebben, of ze nu op zoek zijn naar downhill-, trail- of racebanden.”
Met de invoering van de nieuwe karkassen zijn nu alle MTB-banden in de Evolution Line Tubeless Easy.
Super Downhill – stabiel zonder compromissen:
Voor de moedigste en agressiefste rijders, voor wie geen sprong te bruut, geen afdaling te steil, geen hindernis te ruig is. Super Downhill staat als geen andere constructie voor compromisloze stabiliteit en prestaties, gemaakt voor het wereldkampioenschap Downhill. Zes karkaslagen beschermen het loopvlak ook bij zeer lage luchtdruk. De zijwanden zijn door een combinatie van vier karkaslagen en een laag SnakeSkin-weefsel zeer goed beschermd tegen insnijdingen en lekrijden. Een nieuw ontworpen Apex beschermt tegen stootlek en vergroot de stijfheid van de wangen.
Super Gravity – onverwoestbaar met maximale souplesse:
Daar waar alleen de besten zich wagen, waar het uiterste wordt gevraagd van rijder en materiaal, waar bikes een maximale veerweg hebben – dat is het terrein van de Super Gravity-banden. Een extreem stabiele constructie met vier karkaslagen plus SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel, beschermt het loopvlak en de zwaarbelaste zijwanden. Net als bij de Downhill-versie zorgt een gemodificeerde Apex voor meer stijfheid van de wangen en biedt bescherming tegen stootlekken. Toch blijft de band door de gecombineerde turn-up-constructie flexibel om een soepel rijgevoel te bieden.
Super Trail – het multitalent:
Bijna zo veelzijdig als een multitool: het inzetbereik van Super Trail varieert van intensieve All Mountain- en Trailritten tot aan Enduro. De robuuste constructie – twee karkaslagen in de zijwand, drie onder het loopvlak – combineert een relatief laag gewicht met een lage rolweerstand met hoge tractie in bochten en een grote lekbestendigheid. SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel en een Apex bieden extra bescherming.
Super Ground – opgaan in de flow:
Deze banden voelen zich thuis in elk terrein, of je nu een vloeiende trail volgt of een lange tocht maakt. De Super Ground garandeert de rijder een ultiem samenspel van lekbestendigheid, licht gewicht en optimale roleigenschappen. De drie karkaslagen onder het gehele loopvlak en SnakeSkin-weefsel dat van hiel tot hiel loopt zorgen voor een nauwkeurig afgestemde balans van betrouwbaarheid en gewicht.
Super Race – snelheid met souplesse:
In geen enkele andere discipline ligt de focus zo extreem op rolweerstand en gewicht als in Cross Country en Marathonwedstrijden. Met de nieuwe Super Race-constructie zetten wij de norm op het gebied van soepelheid – geen ander karkas rolt zo zijdezacht over de ondergrond en biedt tractie als Super Race. De Turn-up-constructie kenmerkt zich als lichte materiaalmix door de twee karkaslagen en RaceGuard-anti-leklaag onder het loopvlak en met drie karkaslagen in de zijwand die bescherming bieden tegen insnijdingen en stootlekken.
BEKENDE NAMEN VERNIEUWD
In het kader van de huidige innovatieslag kregen twee legendarische banden van Schwalbe een compleet nieuw profiel: Nobby Nic en Big Betty. De derde generatie van de Nobby Nic, de lichte ‘allgrounder’, biedt nog meer prestaties voor zijn unieke toepassingsspectrum: tour, all-mountain, trail, down country en cross country. Schwalbe heeft de band voorzien van een agressief profiel met geprononceerde en aanmerkelijk stabielere schoudernoppen. Hiermee is tot in het uiterste een precieze besturing mogelijk. Alles bij elkaar zorgt het nieuwe profiel voor meer dynamiek bij het accelereren en remmen en voor meer zijwaartse grip. Daarnaast is de zelfreiniging aanmerkelijk verbeterd voor nog betere prestaties, ook in natte omstandigheden. De schare fans van deze band hebben de keuze tussen de Super Trail-constructie met Addix Soft en de Super Ground-constructie met Addix Speedgrip.
Ook Big Betty kreeg een make-over van Schwalbe. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had deze band een cultstatus gekregen. Nu komt ze terug – met extra dikke schoudernoppen, lange, goed ondersteunde remkanten en een uitstekende zelfreiniging. Verkrijgbaar als Super Downhill– en Super Gravity-constructie met Addix Ultra Soft– of Soft-compound. Downhill World Cup-rijder Nina Hofmann testte de prototypes maandenlang en was enthousiast: “De extra dikke schouderblokken geven enorm veel grip in bochten. Door de plaatsing van de middennoppen rolt de band enerzijds superlicht en biedt zij anderzijds samen met de extra ondersteunde remkanten een maximaal remvermogen. Mijn ideale downhill-combinatie is de Big Betty op het achterwiel en de Magic Mary voorop geworden!”
Schwalbes nieuwe generatie van de Nobby Nic en Big Betty en de MTB-banden van de Evolution Line met de nieuwe Super-karkasconstructie zijn vanaf najaar 2020 verkrijgbaar bij de MTB-specialist. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering en afmetingen van 59,90 tot 67,90 euro.
Getest: 15 fietshelmen uit alle prijscategorieën
Een helm is noodzaak, dat zeiden we al eerder. Een helm is echter ook een accessoire, een item dat er best een beetje fraai uit mag zien. En daarnaast is het van belang dat een helm goed zit, makkelijk afgesteld kan worden, niet te zwaar op je hoofd drukt en de nodige verkoeling geeft op warme dagen.
De afgelopen maanden hebben wij 15 fietshelmen getest. Gelukkig betekende dit testen niet dat we de beschermingsaspecten van de helmen hebben uitgeprobeerd, want we zijn gewoon op onze fiets blijven zitten. Voor alle helmen geldt echter dat ze voldoen aan strenge Europese regelgeving omtrent veiligheid. Hieronder vind je in willekeurige volgorde helmen onze bevindingen over 15 helmen uit alle prijscategorieën.
Zeven helmregels die iedere fietser moet onthouden
Eén van de weinige positieve dingen aan de coronacrisis is het feit dat meer mensen op de fiets springen. De hoeveelheid wielrenners en mountainbikers is ongekend groot en dat juichen wij natuurlijk alleen maar toe. Er is tenslotte geen mooiere sport dan de fietssport!
Toch zien wij dat sommige fietsers nog niet helemaal op de hoogte zijn van de belangrijkste helmregels die bij onze sport horen. Daarom zetten wij ze aan de hand van de nieuwe ABUS Stormchaser nog even voor je op een rij.
Sportmythes: is elektrisch fietsen ook sporten?
De populariteit van de elektrische fiets is de voorbije jaren flink gestegen.
Zowel jonge als oudere generaties schaffen zich steeds vaker een e-bike aan.
Maar kunnen we elektrisch fietsen wel bewegen noemen?
En doet de batterij eigenlijk niet al het werk?
“Elke vorm van bewegen is goed”
“De elektrische fiets is een fantastische uitvinding geweest”, laat sportcoach Paul Van Den Bosch van Energy Lab zich lovend uit over de e-bike.
“Mensen laten de auto vaker staan en nemen sneller de elektrische fiets als ze naar de bakker of slager gaan. Je kan dan wel de batterij gebruiken, toch moet je nog steeds trappen om vooruit te komen.”
“Ook voor het woon-werkverkeer is de e-bike een vaak gekozen transportmiddel. Op die manier leggen veel mensen wekelijks toch heel wat extra kilometers af en geven ze een positieve boost aan hun basisuithouding.”
“Elke vorm van bewegen is goed en het is zeker beter dan niets doen. Mensen die weinig bewegen, doen er dus zeker goed aan om de e-bike te nemen.”
“Net zoals bij een gewone fiets kan je ook met de e-bike je inspanningen geleidelijk opbouwen. Zo kan je niet alleen steeds langere afstanden fietsen, maar ook minder gebruik maken van de batterij.”
“Vergis je dus niet, ook op een elektrische fiets kan je hard trappen. Uiteindelijk gaat je hartslag dus wel de hoogte in en lever je de nodige fysieke inspanning.”
Paul Van Den Bosch samen met wielrenner Tim Wellens.
Hartslag en getrapte wattages als waardemeter
Ook voormalig ploegdokter van Lotto-Soudal Servaas Bingé is laaiend enthousiast over de e-bike.
“Elektrisch fietsen is volgens mij de ideale oplossing voor mensen die de fiets in dagelijkse omstandigheden willen gebruiken.”
“Als je bijvoorbeeld naar je werk fietst, krijg je er eigenlijk een laag intensieve training gratis en voor niets bij. Verder kan een e-bike ook zeer nuttig zijn voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.”
“Op die manier kunnen zij toch op een leuk niveau blijven sporten, terwijl ze de gezondheidsrisico’s verlagen.”
Een e-bike is ook zeer nuttig voor mensen met bepaalde medische aandoeningen.
“Ik sta zeker achter de elektrische fiets en je kiest uiteindelijk nog altijd zelf hoe intensief je fietst.”
“Eigenlijk moet je dus niet zozeer naar de fiets kijken, maar wel naar je hartslag en de getrapte wattages.”
“Uit mijn eigen ervaring kan ik alvast concluderen dat je op een elektrische fiets zeer diepe inspanningen kan leveren.”
Tijd voor de conclusie:
In tijden waar bewegen centraal staat, is de e-bike een fantastische en welgekomen uitvinding. Zowel voor korte als lange afstanden doen steeds meer mensen een beroep op de elektrische fiets.
Ook met een e-bike kan je de intensiteit en inspanningstijd namelijk langzaam opbouwen.
Je kan het jezelf zeker lastig maken. Kijk dus vooral naar je hartslag en wattages en niet zozeer naar de fiets.
Verder is de e-bike ideaal om in dagelijkse situaties te gebruiken.
Op die manier is je dagelijkse portie beweging ook geen verre droom meer, zelfs voor mensen met een medische aandoening.
Zij kunnen dankzij de elektrische fiets blijven bewegen, terwijl ze de gezondheidsrisico’s drastisch verlagen.
De “mythe” in een notendop:
- Mensen nemen sneller de elektrische fiets voor kortere afstanden.
- Ook met een batterij moet je blijven trappen.
- Ook met een e-bike kan je fysieke inspanningen opbouwen.
- De e-bike is ideaal om in dagelijkse omstandigheden te gebruiken.
- Elektrisch fietsen is een goede oplossing voor mensen met een medische aandoening.
- Je kiest zelf hoe intensief je fietst: kijk naar je hartslag en getrapte wattages.
Sportmythes: versnellen compressiekousen het herstel?
Compressiekousen: sommige recreatieve sporters zijn er fan van, andere weten niet eens waar ze voor dienen.
Helpen ze alleen mentaal of bestaat er toch wetenschappelijk bewijs van de positieve effecten op het menselijke lichaam?
“Vocht verdwijnt door aanhoudende druk”
Hoewel er in het verleden al veel discussie is geweest over het nut van compressiekousen, bewijzen ze volgens Servaas Bingé, voormalig ploegdokter van Lotto-Soudal, wel degelijk hun waarde.
“Als je sport, kan er zich vocht opstapelen in het weefsel van je benen, waardoor die wat kunnen opzwellen.”
“Compressiekousen oefenen evenwel een aanhoudende druk uit, zodat het vocht geleidelijk aan verdwijnt.”
“Ze hebben dus zeker hun nut, maar of dit soort kousen ook effectief de prestatie bevordert, is moeilijk te zeggen.”
Compressiekousen zijn nuttig, maar of ze ook prestatiebevorderend zijn…?
Mentaal voordeel, maar wat met fysiologische pluspunten?
Ook Peter Hespel, inspanningsfysioloog aan de KU Leuven, brengt een nuance aan. “Compressiekousen helpen vooral mentaal. Het bewijs dat ze ook een echte fysiologische meerwaarde hebben, is zeer beperkt.”
Bingé: “Maar om blessures te voorkomen gebruikt de medische wereld ook vaak compressietherapie. Voor atleten die lange vliegtuigreizen voor de boeg hebben, zijn compressiekousen alvast zeer belangrijk.”
“Wanneer je met je benen naar beneden zit, bevindt het vocht zich steeds op het laagste punt. Compressiekousen voorkomen dan dat de benen opzwellen.”
Chris Froome kiest voor compressiekousen bij een vliegtuigreis tijdens de Tour de France.
Wat zeggen de profsporters?
Tennisser Ruben Bemelmans benadrukt vooral het belang van compressiekousen tijdens vermoeiende reizen.
“Zelf gebruik ik ze tijdens vliegreizen naar bijvoorbeeld Australië of Amerika, waarbij je toch zeker langer dan 10 uur onderweg bent.”
“Recuperatie is zeer belangrijk en ik moet zeggen dat mijn benen echt veel frisser aanvoelen de dag nadien.”
Net als Bemelmans draagt ook renner Tim Declercq (Deceuninck-Quick-Step) compressiekousen op het vliegtuig. “Als we op de bus met onze benen omhoog kunnen liggen, zijn de kousen iets minder van belang.”
“Het blijft natuurlijk wel een persoonlijke keuze of je ze draagt of niet, maar tijdens vliegreizen bewijzen ze zeker hun nut.”
Ten slotte beaamt ook marathonloper Koen Naert de waarde van compressiekousen: “Omdat ze helpen bij de recuperatie, draag ik ze na een wedstrijd. Ze stimuleren namelijk de bloedsomloop in het lichaam.”
Ik gebruik de kousen bij lange vliegreizen en mijn benen voelen de dag nadien veel frisser aan.
Is coolingdown ook een goed recuperatiemiddel?
Na zware wielerwedstrijden rijden de renners steevast nog enkele minuten op de rollen. Dit fenomeen, ook wel coolingdown genoemd, zou net als compressiekousen de recuperatie bevorderen. Maar hoe komt dat eigenlijk?
Servaas Bingé haalt 2 belangrijke redenen aan: “Ten eerste bereiken renners na een wedstrijd vaak hun maximale hartslag. Het is dan ook beter om met de coolingdown het lichaam geleidelijk aan naar de rusttoestand te brengen.”
“Ook kan het lichaam de afvalstoffen, opgebouwd door de maximale inspanning, makkelijker afvoeren. Op die manier versnelt de coolingdown de recuperatie.”
Naast de positieve effecten op het lichaam hecht Tim Declercq ook belang aan het mentale aspect: “De coolingdown helpt me om even tot rust te komen na een hectische wedstrijd.”
Primoz Roglic kruipt na een etappe in de Vuelta nog even op de rollen om het herstel te bevorderen.
Tijd voor de conclusie:
Hoewel compressiekousen zeker en vast hun nut bewijzen, kunnen we niet met zekerheid zeggen of ze ook de prestatie verbeteren.
De kousen zijn niet alleen mentaal een steuntje in de rug, maar voorkomen door een aanhoudende druk ook opgezwollen benen tijdens lange (vlieg)reizen.
Bijgevolg wordt de compressietherapie ook voor blessurepreventie gebruikt.
Om de recuperatie te bevorderen doet de wielerwereld ook beroep op de coolingdown na een wedstrijd. Het lichaam komt niet alleen langzaam tot rust, maar kan ook de afvalstoffen na een zware fysieke inspanning makkelijker afvoeren.
Daarnaast is de coolingdown ook bevorderlijk voor de mentale gezondheid van sommige renners.
De “mythe” in een notendop:
- Door de aanhoudende druk vermijden compressiekousen dat de benen opzwellen.
- Of compressiekousen de prestatie bevorderen is moeilijk te zeggen.
- Compressiekousen helpen mentaal.
- Ook om blessures te voorkomen wordt compressietherapie gebruikt.
- Zeker tijdens vliegreizen bewijzen compressiekousen hun nut.
- Compressiekousen bevorderen de bloedsomloop.